Návyky pro aktivní celoplošný hokej
Vloni v srpnu zaznělo mezi závěry z břeclavského semináře pro trenéry ELJ, ELSD, ELMD následující prohlášení:
- Hrát aktivní celohřišťový hokej (forčeking – neustálý tlak na kotouč / bekčeking – dobruslování), u kategorií ELMD a ELSD rezolutní “NE“ pasivnímu systému 1-2-2 ve SP. Ve hře v oslabení prosazovat aktivní napadání v ÚP a SP a rychlý přístup ke hráči v OP
Konečně! Nicméně, dané doporučení bylo vyřčeno pouze v souvislosti s uvedenými kategoriemi od MLD výše. Vedle toho oficiální cesta v žákovské mládeži dál hlásá jen bezobsažné „nechte je jen tak si hrát!“ a velebí výhradně individuality. Pokusy o aktivní celoplošné kolektivní pojetí hry žáků nejsou příliš IN a nezřídka bývají odmítány bez bližší argumentace s odkazem na „urychlený vývoj“, „hraní dospělého hokeje“ nebo „nežádoucí šablonové hraní“, což koneckonců mimo jiné dokládají i někteří zdejší diskutéři.
Možná by stálo za zamyšlení, proč potom ve zmíněných vyšších kategoriích hráči na aktivní celoplošný hokej koukají jako na spadlý meteorit, a již tak okleštěná nabídka kvalitních dorosteneckých extraligistů představuje individuality, které se však dostávají do velikých problémů v momentě, kdy na ně někdo s celoplošným aktivním hokejem nastoupí.
Je vhodné začínat s celoplošným aktivním hokejem až v pubertě, kdy bývá problém hráče přesvědčit i o tom, že vstávat ráno do školy opravdu není dávno překonaná zbytečnost? Nebylo by lepší jednotlivé dílčí prvky celoplošného aktivního hokeje nenásilně poctivě vštěpovat hráčům už od mala, aby se staly přirozenou a samozřejmou součástí jejich hokejových NÁVYKŮ?
Tady přeci nejde o nějaké předčasné drilování dětí, ale jen o jednoduché pokyny a zejména JEJICH NEUSTÁLÉ A POCTIVÉ PŘIPOMÍNÁNÍ HRÁČŮM V TRÉNINKU I ZÁPASECH!
K tomu by bylo vhodné vyvarovat se už u žáčků často vídaným zabijákům aktivního celoplošného hokeje, mezi které patří například:
- dlouhá střídání – 1 a půl minuty nevydrží aktivně celoplošně po ledě létat ani superman, pokud budete nutit hráče k tak dlouhému pobytu na ledě, pak ty, kteří by chtěli hrát aktivně, utavíte během dvou střídání na zbytek zápasu a ostatní naučíte „šetřit síly“, když pak vidím, jak je u nás opěvován player, který za celý zápas neudělá jedinou brzdu a zrychlí pouze s pukem nebo v momentě, kdy by jej mohl dostat do útočné akce, pak je to smutné
- omezování forcheckingu – „nelítej tam jak blbec, propadneš tam, počkej si na něj!“, tak propadne, no a co, kdy jindy můžou hráči hrát aktivně celoplošně a bezstarostně o výsledek než právě v žácích, navíc je aktivní forchecking klidně všemi útočníky v žácích neuvěřitelně efektivní, což můžete zhlédnout i na videu dále, a má i další plus, učí i soupeřovi obránce hrát neustále pod tlakem
- vytýkání individuálních chyb vyplývajících z aktivní hry – představte si například puk v útočném pásmu pár metrů před obráncem, který si není jistý, zda u něj bude dříve než soupeřův útočník, obránce vystartuje, nestihne, propadne a dostane vynadáno, blbost!, příště vám „uteče z modré“, i správný odhad vyžaduje trénink, navíc, pokud budete hrát aktivní celoplošný hokej, vystupujícího obránce by měl bez potíží zastoupit backcheckující útočník
I když tak trochu rovnou počítám s další kritikou za urychlování „přirozeného vývoje“, přikládám malou ukázku prezentace s jednoduchými pokyny a zásadami, které mohou dát hráčům dobré hokejové návyky už od mala a přirozeně je tak připravovat na aktivní celoplošný hokej.
PREZENTACE V PDF ZDE
Videa k prezentaci
Forchecking
Backchecking
Hra v útočném pásmu
Buly